Se upp för oseriösa elförsäljare
Vi månar om en fri elhandelsmarknad och står bakom det faktum att du ska kunna välja elhandlare fritt, däremot stödjer vi inte falsk marknadsföring och oetiska försäljningsmetoder som vilseleder kunderna. Vi kontaktar alltid våra kunder med egen personal och presenterar oss alltid som PiteEnergi.
Vi har blivit uppmärksammade av några av våra kunder som ringt in till oss och berättat att de blivit kontaktade av oseriösa elförsäljare. Vår uppmaning till dig som kund är att noggrant se över dina alternativ och inte säga ja till försäljare där du inte helt förstår innebörden av vad du ingår i för avtal. Ta dig istället tid att kontrollera vilken typ av avtal och elbolag du vill ha. Var också försiktig med att lämna ut person- och adressuppgifter.
– Vi har god relation med våra kunder och vi är otroligt tacksamma att de berättar att de blivit kontaktade av oseriösa elhandlare, säger Anders Ådemo, Marknadschef.
Ett vanligt tillvägagångssätt är att de oseriösa säljarna erbjuder och lovar ett billigare elavtal än det du har idag. Men dessa säljare vet inte vad du har för pris och avtal eftersom vi aldrig lämnar ut uppgifter utan ditt samtycke. Det händer tyvärr också att oseriösa säljare påstår att de ringer från oss eller har ett samarbete med oss på PiteEnergi, vilket inte stämmer. När vi ringer våra kunder presenterar vi oss alltid som PiteEnergi och telefonnumret börjar alltid med 0911.
Vi tycker att det är bra med konkurrens och vi har många seriösa konkurrenter som arbetar enligt branschens riktlinjer och inom lagens ramar. Det vi vänder oss mot är bolag som använder totalt oärliga försäljningsmetoder och lurar kunder in i dyra elavtal med långa bindningstider och krångliga uppsägningstider.
– Vi ser allvarligt på det här, säger Anders Ådemo, marknadschef. Vi följer de lagar och regler som finns och det är viktigt för oss att våra kunder ska vara trygga, vi tar tydligt avstånd från oetiska försäljningsmetoder, fortsätter Anders.
Det finns några elhandelsföretag som det har klagats extra mycket på hos Energimarknadsbyrån. Läs gärna hela listan på Energimarknadsbyråns hemsida. Där kan du läsa mer om vilka företag det gäller, de klagomål man fått och metoderna man använder.
Som företagare saknar du ångerrätt, som konsument har du alltid 14 dagar vid uppsökande försäljning. Ett gott råd är att alltid begära en skriftlig offert innan du ingår avtal. Slå oss gärna en signal om du känner dig det minsta tveksam. Våra rådgivare kan informera dig om dina rättigheter och hjälpa till vid behov, oberoende vem du har som elhandelsföretag.
Kontakta oss
Våra rådgivare hjälper dig med smartaste elavtalet, rätt värmelösning och den snabbaste uppkopplingen. Du når dem på 0911-648 00.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
registrera din e-postadress på länken nedan.